Fotografowanie Bonsai
 Witam, nie będę się rozpisywał co to jest fotografia itp., to raczej nie jest kwestią tego tematu. Zacznijmy od sprzętu jakim możemy fotografować bonsai:

-lustrzanki małoobrazkowe
-aparaty kompaktowe
 




 To w zasadzie dwie najbardziej popularne grupy sprzętu( nie biorąc pod uwagę tel. komórkowych, których raczej nie powinno się wykorzystywać do fotografii bonsai), jaki kto wybierze zależy od upodobań i zasobności portfela, każdym z tych narzędzi można zrobić ładne fotografie. Zaletą lustrzanek jest to że są , one sprzętem systemowym, wiec można stosować do nich mnóstwo dodatkowego sprzętu tj. wymienne obiektywy, lampy błyskowe itp., choć w chwili obecnej markowi producenci produkują też dodatkowy osprzęt do kompaktów.






 Dodatkowy potrzebny sprzęt to statyw oraz oświetlenie. Tutaj chciałbym sie bardziej rozpisać, ponieważ nie wielkość matrycy czy marka sprzętu wpływa istotnie na jakość fotografii a właśnie oświetlenie. Większość współczesnych konstrukcji posiada wbudowane flesze, lecz ich możliwości są mocno ograniczone. Ja osobiście polecam, aby korzystać z dodatkowych lamp błyskowych, lamp studyjnych (i tu mnie wyśmiejecie) ceny często są bardzo zaporowe.


 Alternatywa mogą być lampki biurowe , zwykle oprawki na żarówki, które można przysłaniać zwykłym kartonem (kołnierz czy jak to zwa nakładany na oprawkę -abażur ), na ten wzór.




 Korzyść z tego jest taka, że można go dowolnie profilować sklejając poszczególne kawałki razem. Żarówki absolutnie nie powinny być z przezroczysta banka, są ogólnie dostępne żarówki mleczne i one będą na etapie początkowym bardzo przydatne, sam wielokrotnie sprawdziłem w praktyce halogeny- spełniają swoja role , ale tu tez trzeba patrzeć bo są dostępne o różnym kącie rozsyłania czy też padania światła (punktowe). Doskonałym posunięciem jest stosowanie światła mieszanego: dzienne + lampa błyskowa czy żarówka (światło z okna).


 Najodpowiedniejszym zaś oświetleniem jest światło dzienne, tu najlepsze rozwiązania daje lekko zachmurzone niebo, zaleta takiego oświetlenia jest mniej kontrastowe (miękkie) światło.


 Z większością tych warunków oświetleniowych powinien sobie poradzić automatyczny balans bieli(większość z nas korzysta z cyfrówek).

Teraz kwestia ustawienia, kąta patrzenia obiektywu na bonsai. Z moich doświadczeń wynika, że najlepsze wyniki osiąga sie ustawiając obiektyw na mniej więcej połowie wysokości drzewa, czyli tak jak patrzymy na bonsai. Bardzo pomocny w tej czynności jest statyw, pozwala na ustawienie aparatu i jednoczesna korektę ustawienia drzewa.


 Tło nie polecam na początek ulubionego przez wielu obserwujących fotografie czarnego tła (choć drzewa wyglądają na nim pięknie), widziałem na różnych forach foty wykonywane na czarnym tle i szczerze mówiąc maja bardzo dużo do życzenia, gubią sie szczegóły (shari a na zewnętrznej części pnia żyła życia), wiec tło powinno być jednolite. Najlepiej nie z materiału, które nie odbija światła( w warunkach domowych może to być płótno, agrowłóknina). Tu kwestia ustawienia drzewka tak, aby wyeliminować cienie, które nie są nam potrzebne. Super jeśli mamy sporo miejsca, tak aby drzewko było oddalone od tła (ściany)


 Nastawy aparatu - przesłona w okolicy środkowych wartości t.j. f 5,6 w tych wartościach większość obiektywów najlepiej „rysuje”.Więc przydatna opcją aparatu jest funkcja preselekcji przesłony, w aparatach oznaczane literką „A” , czas jest automatycznie dobierany do przesłony. Bardzo istotną sprawa jest ustawienie odpowiedniej ogniskowej obiektywu, w większości przypadków obiektywy typu ZOOM. Ogniskowa powinna być ustawiona na wartość 50mm (mam na myśli przelicznik dla aparatów małoobrazkowych 35mm). Istotą jest, aby w naszej fotografii nie było przekłamań. Inaczej widzi obiektyw ustawiony na zakres ogniskowej 28mm, a inaczej 135mm.Tłumaczac najprościej, wyobraźmy sobie jak patrzy ryba, a jak robi to człowiek. Człowieka kąt patrzenia jest ekstremalnie różny, podobnie jest przy zmianie ogniskowej obiektywu w aparacie. Siła rzeczy przy nastawieniu na kąt szeroki brzegi obrazu będą zniekształcone tzn. przerysowane.

superszerokokątne - o kącie widzenia powyżej 84°
szerokokątne - zapewniające kąt widzenia 82°–64°
standardowe - o kącie widzenia zbliżonym do ludzkiego wzroku: 63-34°
teleobiektywy - o kącie widzenia 33°-8°
superteleobiektywy - kąt widzenia powyżej 8°






 Przykładowe sposoby ustawienia oświetlenia

- światło mieszane, wpadające z okna światło dzienne , ekran wykonany z białego kartonu, oraz lampa błyskowa


 
- prosty sposób ustawienia oświetlenie z użyciem lampki i ekranu


 
- fotografia z dwoma źródłami oświetlenia daje nam większą plastyczność obrazu, oraz możliwość kontroli oświetlenia
 
Fotografia szczegółów to troszkę inna para kaloszy, ale w warunkach domowych powinniśmy sobie z tym poradzić używając troszkę dłuższej ogniskowej i kadrując. Piszę to z całą świadomością braku profesjonalizmu w tym podejściu do zagadnienia, mało kto ma ma możliwość zakupu sprzętu do fotografii MACRO , gdzie za obiektyw + flesz trzeba wydać kilka tysięcy złotych(foto nr. 4)

W takiej sytuacji gorąco polecam fotografowanie na zewnątrz przy lekko zachmurzonym niebie, co pozwoli wydobyć szczegóły, które niewątpliwie można utracić na fotografii z użyciem flesza, gdzie np. martwe partie drewna zostaną wyprane ze szczegółów.

Z porad praktycznych, mogę zachęcać do prób zmiękczania światła przez stosowanie rożnego rodzaju nakładek na palnik lampy błyskowej ( kalka techniczna czy jakikolwiek materiał przepuszczający światło) , co prawda stracimy na mocy flesza ale zyskamy plastyczność. Ponieważ światło flesza jest światłem płaskim (ostrym) i samo w sobie nie pozwoli, na uzyskanie drugiego wymiaru. Same ustawienie przesłony da nam głębie ostrości , lecz nie plastyczność obrazu.




 
Posiadacze mocnych lamp błyskowych powinni stosować światło odbite , które również zmiękcza , uplastycznia obraz, pamiętać należy aby światło odbite było od obiektów białych, gdyż od kolorowych przejmą kolor , wyjątkiem tu może być chęć uzyskania koloru tła. Gdy posiadamy dwie lub więcej lampy błyskowe, a jedną z nich chcemy oświetlić samo tło w celu uzyskania innego niż białe .

Fotografowanie na wystawach cechują sie tym , że nie zawsze są dobre do tego warunki, należy mieć mocne kolana oraz plecy, aby wykonać zdjęcia z odpowiedniego poziomu większość z nich wykonujemy w pozycji „na kucaka”.W tego typu sytuacjach bardzo przydatne są flesze z regulowanym palnikiem który dobrze jest ostawić do góry i założyć ekranik, który odbija częściowo światło patrz foto. (prestiżowe wystawy maja swoje studia fotograficzne z profi obsługą, gdzie robi się zdjęcia do wydawanych albumów) Następną z możliwych i bardzo często wykonywanych fotografii są zdjęcia wykonywane na wystawach i pokazach formowania bonsai, tu dla wykonania dobrych zdjęć nieodzowny jest mocny flesz, oraz refleks i wyczucie sytuacji. Zdjęcia samych drzewek wystawowych flesz i ewentualnie statyw.






















 
autor - Grzegorz Wołek

 
Zamknij